MÖNSTER - liten liten uggla

Halloj!
Idag tänkte jag dela med mig av mitt första mönster här i bloggen! Jag har renskrivit mönstret på den lilla ugglan som jag virkade för ett tag sedan, och nu är det dags för er att få ta del av det.
 
Om du virkar en uggla så vill jag jättegärna se den! Har du en blogg där du visar den får du gärna länka, annars kan du maila mig på [email protected].
 
Är det något i mönstret som är otydligt eller som du inte förstår så är det bara att kommentera eller maila mig, så får jag försöka förklara lite bättre. Hör av dig om du undrar över något helt enkelt!
 
 
Liten liten uggla
När jag virkade mina ugglor använde jag virknål nr 3,5 och garnet Helen. De blev då ca 3,5 cm höga.
 
Förkortningar:
fm - fast maska
lm - luftmaska
sm - smygmaska
2i1 - 2 fm i samma m = öka
2->1 - minska
(X) - antalet maskor på varvet
 
Kropp:
1) 2 lm, 5 fm i 2:a m från nålen (5)
2) 2i1 (10)
3) 1 fm, 2i1 (15)
4) 2 fm, 2i1 (20)
5-7) 1 fm i varje m (20)
8) 2 fm, 2->1 (15)
9) 1 fm, 2->1 (10)
10) 2->1 (5)
Avsluta med 1 sm. Stoppa kroppen innan hålet blir för litet. Klipp av garnet och fäst trådarna.
 
Vinge (gör 2):
5 lm, vänd, 4 fm
Fäst tråden i början och spara en bit på slutet att sy fast vingen med.
 
Öga (gör 2):
1) 2 lm, 6 fm i 2:a m från nålen (6)
Avsluta med 1 sm i den första fm du gjorde. Fäst tråden i början och spara en bit på slutet att sy fast ögat med. Brodera ett svart streck mitt på ögat.
 
Montering:
Sy fast ögonen och vingarna på ugglans kropp. Brodera en liten näbb med svart garn mellan/nedanför ögonen.
 
Klart!
 
Det är jättekul om du vill använda mitt mönster, men kom ihåg att det är mitt mönster. Du får inte sälja det eller påstå att det är ditt. Du får gärna ge bort ugglor virkade efter mitt mönster, men du får inte sälja dem. Om du vill dela med dig av mitt mönster - länka hit till min blogg! 
 
 
/Frida


Kommentarer
Mixy

Jättesöta!

Svar: Tack så mycket! :)
Frida

2014-07-02 @ 03:05:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0