MÖNSTER - minivantar

Mönstret på mina virkade minivantar är färdigt och det är dags att dela det! Vantarna är inte mer än 5 cm långa, vilket gör dem perfekta för att använda till exempelvis nyckelringar. Eller varför inte virka ett gäng och dekorera paketen med till jul? Du kan säkert själv komma på fler användningsområden för vantarna - bara fantasin sätter gränser!
 
Är det något i mönstret som är otydligt eller som du inte förstår så är det bara att kommentera inlägget eller maila mig, så får jag försöka förklara lite bättre. Det är jättekul om du vill använda mitt mönster, men tänk på att det är mitt mönster, vilket betyder att du inte på något sätt får påstå att det är ditt. Vill du att andra ska få ta del av mitt mönster? Hänvisa då hit till min blogg! Och om du virkar en vante efter mitt mönster vill jag jättegärna se den - maila bilder på den till [email protected]!
 
 
 
Mina vantar är virkade i Svarta Fårets Candy med virknål 2,5, men på bilderna i mönstret använde jag Helen från Rusta och virknål 4 för att det skulle bli lite större och synas ordentligt hur jag gör. Vantarna är inte särskilt svåra att göra men det kan vara lite pilligt ibland, just för att de är så små.
 
Vantarna virkas nerifrån och upp och de virkas i spiral, vilket betyder att man bara fortsätter att virka runt runt runt istället för att börja varje varv med 1 lm och avsluta det med 1 sm. Ett tips är att använda en varvmarkör eller en liten garnbit i en avvikande färg för att hålla koll på var varven börjar och slutar. Medan vanten virkas görs ett tumhål, runt vilket tummen senare virkas fast. Höger och vänster vante virkas precis likadant.
 
Här nedan är en bild på en minivante (till vänster, 5 cm lång) och vanten jag virkade för bilderna i mönstret (i mitten, 8,5 cm lång), samt en normalstor vante som jag virkat efter mitt mönster på sköna vantar (till höger, 21,5 cm lång).
 
 
 
Förkortningar:
fm - fast maska
lm - luftmaska
sm - smygmaska
(X) - antalet maskor på varvet
[  ] - upprepa det som står mellan dessa så många gånger som anges
2->1 - minskning (2 fm blir 1)
 
Vanten:
1. Lägg upp 12 lm och slut dessa till en ring genom att virka 1 sm i den första maskan.
 
 
 
2. Virka 1 fm i varje m runt ringen (12)
3-6. 1 fm i varje m (12)
7. 2 lm, hoppa över 2 fm (nästa fm virkas alltså i den 3:e maskan från nålen - detta skapar tumhålet), 10 fm (10 fm + 2 lm)
 
 
 
8. 1 fm i varje m, detta gäller även de 2 luftmaskorna (12)
9-10. 1 fm i varje m (12)
11. [2 fm, 2->1] x3 (9)
12. [1 fm, 2->1] x3 (6)
13. [2->1] x2 (4)
Avsluta med 1 sm. Klipp av garnet och fäst tråden i början och i slutet.
 
Tummen:
Tummen virkas runt tumhålet som gjordes på varv 7 på vanten. För bästa resultat valde jag att börja med en så kallad stående fastmaska, istället för en luftmaska. Jag tycker att det blir snyggast så. Hur man gör stående fastmaskor visar jag här i ett tidigare inlägg.
 
1. Gör en stående fastmaska i valfri maska i tumhålet och virka sedan 5 fm, så att du sammanlagt har 6 fm runt hålet. (6)
2-3. 1 fm i varje m (6)
4. [2->1] x2 (4)
Avsluta med 1 sm. Klipp av garnet och fäst tråden i början och i slutet.
 
Klart!
 
 
Lycka till!
/Frida


Kommentarer
Sara

Åh så fina, detta ska bli kul att testa!

Svar: Tack! :) Visa mig gärna sen om du provar att virka vantarna :D
Frida

2015-11-07 @ 14:55:06
URL: http://nouw.com/nolongerironic
Helene

Söta! ^^

Svar: Tack så mycket! :)
Frida

2016-02-03 @ 17:13:18
URL: http://minttu.blo.gg/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0