TUTORIAL - att virka stående maskor

Något jag använt mig av ganska mycket den senaste tiden är så kallade stående fasta maskor och stolpar. Dessa maskor används för att få en snygg början på ett nytt varv vid färgbyte, istället för att börja med luftmaskor. Idag tänkte jag dela en liten tutorial på hur jag gör detta! Varken fastmaskan eller stolpen är särskilt svår att göra men reslutatet blir enligt mig mycket snyggare än när man börjar med luftmaskor.
 
 
Stående fastmaska:
1. Börja med en löpknut på virknålen.
2. Stick in virknålen genom maskan du ska börja virka i.
3. Lägg garnet om nålen och dra det genom maskan. Du bör nu ha två maskor på nålen.
4. Lägg garnet om nålen igen och dra det genom båda maskorna på nålen.
 
 
 
Du har nu virkat en stående fastmaska och det är bara att fortsätta att virka på! Bilden nedan visar skillnaden mellan att börja med en luftmaska och en fast maska (till vänster) och att börja med en stående fastmaska (till höger).
 
 
 
Stående stolpe:
1. Lägg garnet om virknålen, två varv.Dessa två varv räknas som två maskor. Det är viktigt att du hela tiden håller den lösa garnänden spänd så att garnet ligger kvar två varv runt nålen.
2. Stick in virknålen genom maskan du ska börja virka i.
3. Lägg garnet om nålen och dra det genom maskan. Du bör nu ha tre maskor på nålen.
4-5. Lägg garnet om nålen och dra det genom de två första maskorna. Du bör nu ha två maskor på nålen.
6. Lägg garnet om nålen igen och dra det genom de två återstående maskorna på nålen. Du har nu virkat en stående stolpe! Men du är inte riktigt klar än.
7. Virka nu nästa stolpe i nästa maska. Det är viktigt att du fortsätter att hålla den lösa garnänden spänd tills du med hjälp av nästa stolpe säkrat den.
8. Nu är det bara att fortsätta virka!
 
 
 
Bilden nedan visar skillnaden mellan att börja med tre luftmaskor (till vänster) och att börja med en stående stolpe (till höger). Det kanske inte ser jättesnyggt ut till en början, men i slutändan blir resultatet ofta mycket snyggare om man börjar med en stående stolpe än om man börjar med luftmaskor.
 
 
Lycka till!
/Frida


Kommentarer
anki

Bra tips! de ska jag prova när det behövs nästa gång :)

2015-10-24 @ 16:35:49
URL: http://litevirkning.blogg.se
anki

Bra tips! de ska jag prova när det behövs nästa gång :)

Svar: Gör det! Jag gör nästan bara så här numera, blir så mycket snyggare än luftmaskor tycker jag! :)
Frida

2015-10-24 @ 16:35:56
URL: http://litevirkning.blogg.se
Yvonne

Tack! Det ska jag använda!! :)

Svar: Gör det! Det blir jättesnyggt :)
Frida

2015-10-26 @ 07:55:59
Ulrika

Tack för beskrivningen :)

Detta kom upp som en av de första träffarna när jag googlade "virka stående maska" trots att det var ett bra tag sedan du skrev det.

/Ulrika

2022-04-26 @ 23:26:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0