MÖNSTER - sköna vantar (i en aningen större storlek)

Som utlovat kommer här mönstret till den aningen större storleken av mina vantar. Grundmönstret till mina vantar hittar du här. Den här storleken virkas till viss del enligt grundmönstret, man gör bara några små ändringar för att öka antalet maskor så vanten blir lite större. Även till denna storlek har jag använt garnet Favorit från Falkgarn och virknål nr 5.
 
På dessa vantar valde jag även att lägga till en röd kant på mudden, vilket jag tycker blev en snygg detalj. Hur jag gjorde kanten förklarar jag längst ner i detta inlägg.
 
 
 
Dessa vantar är endast större än de andra vantarna på bredden, de blir alltså lika långa som vantarna som är virkade efter grundmönstret. På bilden nedan ser de längre ut men det är de inte. Det är även så att skillnaden på bredden inte är så jättestor. Om inte heller denna storlek på vantarna är lagom för dig kan du prova att göra en längre mudd vilket även gör att det sedan blir fler fasta maskor runt mudden = en bredare vante. Behöver du en lite längre vante så kan du bara lägga till ett eller flera varv med fasta maskor, tills vanten har önskad längd. 
 
Tummarna virkas enligt grundmönstret eftersom de var lagom stora för min mamma, men om du behöver lite större tummar kan du bara plocka upp en eller flera extra maskor runt tumhålet när du börjar med tummen, eller helt enkelt göra ett större tumhål genom att virka 6 lm istället för 5 och sedan hoppa över 6 fm istället för 5. Blir tummen för kort kan du bara lägga till ett eller flera varv med fasta maskor mellan varv 5 och 6, tills tummen har önskad längd.
 
 
 
Följande gäller för både höger och vänster vante:
Följ grundmönstret för att virka vantens mudd. Virka även det första varvet runt mudden enligt grundmönstret, du ska nu ha 20 fm runt mudden. På nästa varv sker en ökning, men istället för att öka i var femte maska, som grundmönstret säger, ska du öka i var fjärde. Alltså: [3 fm, 2 fm i samma m] x4 (25). Virka nu varv 2-6 enligt grundmönstret, med den enda skillnaden att du har 25 maskor på varje varv istället för 24.
 
För höger vante virkas nu 1 fm, 5 lm, hoppa över 5 fm (nästa fm virkas alltså i den 6:e maskan), 19 fm (20 fm + 5 lm). Virka sedan 1 fm i varje m, även i de 5 luftmaskorna (25). Virka varv 9-15 enligt grundmönstret, fast med 25 maskor på varje varv istället för 24.
 
Resten av höger vante virkas så här:
16) [4 fm, 2->1] x4, 1 fm (21)
17-18) 1 fm i varje m (21)
19) [3 fm, 2->1] x4, 1 fm (17)
20) [2 fm, 2->1] x4, 1 fm (13)
21) [1 fm, 2->1] x4, 1 fm (9)
22) [2->1] x4, 1 fm (5)
23) 2->1 (4)
Avsluta med 1 sm. Klipp av garnet och fäst tråden i början och i slutet.
 
För vänster vante virkas 19 fm, 5 lm, hoppa över 5 fm (nästa fm virkas alltså i den 6:e maskan), 1 fm (20 fm + 5 lm). Virka sedan 1 fm i varje m, även i de 5 luftmaskorna (25). Virka varv 9-15 enligt grundmönstret, fast med 25 maskor på varje varv istället för 24.
 
Resten av vänster vante virkas så här:
16) 1 fm, [4 fm, 2->1] x4 (21)
17-18) 1 fm i varje m (21)
19) 1 fm, [3 fm, 2->1] x4 (17)
20) 1 fm, [2 fm, 2->1] x4 (13)
21) 1 fm, [1 fm, 2->1] x4 (9)
22) 1 fm, [2->1] x4 (5)
23) 2->1 (4)
Avsluta med 1 sm. Klipp av garnet och fäst tråden i början och i slutet.
 
Virka nu tummarna enligt grundmönstret och fäst trådarna.
 
Kanten på vantarna virkade jag med garnet Helen och virknål nr 4.
Gör så här:
1) Gör en stående fastmaska, virka sedan 29 fm runt mudden så att du sammanlagt har 30 fm runt mudden. Slut varvet med 1 sm.
2) Virka sedan ett varv med kräftgång, det vill säga fasta maskor som virkas baklänges (från vänster till höger). Instruktion till hur man gör det hittar du här.
Avsluta med att fästa trådarna.
 
Närbild på kanten
 
Lycka till!
/Frida


Kommentarer
norrbotten emmish

va fiina vantarna blev =)

ha en fin tisdag

Svar: Tack så mycket! 😄😊
Frida

2015-10-20 @ 12:14:07
URL: http://nouw.com/lillemmish
anki

Nu har jag virkat mig ett par vantar också :)

http://litevirkning.blogg.se/2015/october/bla-vantar.html

Svar: Åh, så kul! Och superfina vantar, jättehärlig färg :D Gick mönstret bra att förstå? :)
Frida

2015-10-24 @ 17:19:19
URL: http://litevirkning.blogg.se
anki

Tack! Jaa det gick jättebra att förstå :) Ändrade bara lite på sista varvet på vanten, för blev en sån spets för mig om jag följde mönstret där. Men det var nog för mitt garn antagligen var tjockare än ditt! :)

Svar: Kul att höra!! Och jättekul att jag fick se dina vantar! :)
Frida

2015-10-26 @ 18:57:38
URL: http://litevirkning.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0