MÖNSTER - sköna vantar

Nu har jag skrivit ihop ett mönster till de superhärliga vantarna som jag visade i det förra inlägget. Är det något i mönstret som är otydligt eller som du inte förstår så är det bara att kommentera inlägget eller maila mig, så får jag försöka förklara lite bättre. Det är jättekul om du vill använda mitt mönster, men tänk på att det är mitt mönster, vilket betyder att du inte får sälja färdiga vantar eller på något sätt påstå att mönstret är ditt. Vill du att andra ska få ta del av mitt mönster? Hänvisa då hit till min blogg! Och om du virkar vantar efter mitt mönster vill jag jättegärna se dem - maila mig bilder på dem!
 
 
 
Jag har använt garnet Favorit från Falkgarn och virknål nr 5. Det gick bara åt ca 25 gram garn/vante vilket inte alls är särskilt mycket. Något som kan vara bra att tänka på är att jag har en tendens att virka ganska löst, så om du märker att vanten blir för liten kan du prova att använda en större virknål för att det ska bli lite lösare, eller testa att helt enkelt virka lite lösare.
 
Tänk även på att vanten är virkad helt och hållet efter mina händer, och eftersom vi alla är olika kanske du måste göra några små ändringar för att dina vantar ska passa på dig. Prova vanten då och då, för att se så att den passar. Om du plötsligt märker att den känns för liten eller för stor, så kan du prova att öka eller minska en eller flera maskor och se om det blir bättre. Just nu jobbar jag även på en lite större vante, så inom kort kommer jag förhoppningsvis även kunna dela de ändringar jag gjort för att göra vantarna i en lite större storlek. Så om du har större händer än mig och det här mönstret inte passar dig - håll utkik här på bloggen efter mönstret på en aningen större vante! Uppdatering: Här finns mönstret till vantarna i en aningen större storlek.
 
Mina vantar virkas nerifrån och upp, man börjar alltså med mudden. Den virkas fram och tillbaka i rader, som en lång remsa, och virkas sedan ihop. Därefter virkar man runt mudden och vidare uppåt. Vanten virkas i spiral, vilket betyder att man bara fortsätter att virka runt runt runt istället för att börja varje varv med 1 lm och avsluta det med 1 sm. Ett tips är att använda en varvmarkör eller en liten garnbit i en avvikande färg för att hålla koll på var varven börjar och slutar. Medan vanten virkas görs ett tumhål, runt vilket tummen senare virkas fast.
 
Den långa mudden gör det möjligt att variera lite - man kan ha mudden uppvikt eller nervikt, hur du vill ha den bestämmer du själv.
 
 
Nu kör vi!
 
Förkortningar:
fm - fast maska
lm - luftmaska
sm - smygmaska
(X) - antalet maskor på varvet
[  ] - upprepa det som står mellan dessa så många gånger som anges 
2 fm i samma m - ökning
2->1 - minskning (2 fm blir 1)
 
Höger vante:
Ja, som sagt så börjar man med att virka mudden.
1) Lägg upp 11 lm. Virka 1 fm i 2:a m från nålen, virka sedan 1 fm i varje återstående luftmaska (10)
2-20) Vänd med 1 lm, virka sedan 1 fm i varje m i bakre maskbågen (detta gör att mudden blir lite elastisk, som en resår) (10)
 
Nu ska det se ut så här:
 
 
Vik nu mudden dubbel och virka ihop den med smygmaskor. Här är det viktigt att du inte virkar för hårt. Klipp inte av garnet!! Du ska snart fortsätta att virka med samma garn så klipp inte av det.
 
 
Vänd mudden ut och in. Nu ska du virka runt den. Gör 1 lm, och virka sedan 20 fm runt mudden. (20)
 
 
 
1) [4 fm, 2 fm i samma m] x4 (24)
2-6) 1 fm i varje m (24)
7) 1 fm, 5 lm, hoppa över 5 fm (nästa fm virkas alltså i den 6:e maskan), 18 fm (19 fm + 5 lm)
 
Så här ser tumhålet ut
 
8) 1 fm i varje m, detta gäller även de 5 luftmaskorna (24)
 
Så här ser det ut när du virkar över tumhålet, 1 fm i varje lm
 
9-15) 1 fm i varje m (24)
16) [4 fm, 2->1] x4 (20)
17-18) 1 fm i varje m (20)
19) [3 fm, 2->1]x4 (16)
20) [2 fm, 2->1] x4 (12)
21) [1 fm, 2->1] x4 (8)
22) [2->1] x4 (4)
Avsluta med 1 sm. Klipp av garnet och fäst tråden i början och i slutet.
 
Vänster vante:
Vänster vante virkas i stort sett likadant som höger vante. Det görs bara några små förändringar för att spegelvända den, så att den ska passa på vänster hand istället för höger.
 
Virka mudden likadant som till höger vante. Virka runt mudden och virka sedan även varv 1-6  likadant som till högervanten.
7) 18 fm, 5 lm, hoppa över 5 fm (nästa fm virkas alltså i den 6:e maskan), 1 fm (19 fm + 5 lm)
8) 1 fm i varje m, detta gäller även de 5 luftmaskorna (24)
9-15) 1 fm i varje m (24)
16) [4 fm, 2->1] x4 (20)
17-18) 1 fm i varje m (20)
19) [3 fm, 2->1] x4 (16)
20) [2 fm, 2->1] x4 (12)
21) [1 fm, 2->1] x4 (8)
22) [2->1] x4 (4)
Avsluta med 1 sm. Klipp av garnet och fäst tråden i början och i slutet.
 
Nu bör dina vantar se ut så här och det är dags att virka tummen runt maskorna i tumhålet:
 
 
 
Tummen:
Tummen virkas likadant på höger och vänster vante.
 
För bästa resultat valde jag att börja med en så kallad stående fastmaska, istället för en luftmaska. Jag tycker att det blir snyggast så. Stående fastmaskor görs så här (se bilder nedan):
 
1. Börja med en löpknut på virknålen.
2. Stick in virknålen genom maskan du ska börja virka i.
3. Lägg garnet om nålen och dra det genom maskan. Du bör nu ha två maskor på nålen.
4. Lägg garnet om nålen igen och dra det genom båda maskorna på nålen. Klart! Du har nu gjort en stående fastmaska.
 
 
Virka nu 11 fm runt tumhålet, så att du sammanlagt har 12 fm runt hålet:
 
 
1-3) 1 fm i varje m (12)
4) 2->1, 10 fm (11)
5) 1 fm i varje m (11)
6) [1 fm, 2->1] x3, 2 fm (8)
7) 1 fm i varje m (8)
8) [2->1] x4 (4)
Avsluta med 1 sm. Klipp av garnet och fäst tråden i början och i slutet.
 
Nu är vantarna färdiga och det är bara att börja använda dem!
 
 
Lycka till!
/Frida
 


Kommentarer
Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

snygga

Svar: Tack! 😊☺
Frida

Frida

Vad har du använt för garn och storlek på nålen?

Svar: Jag har använt Favorit från Falkgarn och virknål nr 5 ☺☺
Frida

2015-10-20 @ 07:51:05
Annika

Fina vantar :-)

Svar: Tack! :D
Frida

2015-11-22 @ 18:57:00
URL: http://sejvat.blogg.se
Cecilia

Jättefina. :)

Svar: Tack så mycket! :)
Frida

2015-11-22 @ 18:59:07
URL: http://cemy.blogg.se
Frida

Vilka mysiga :)

Svar: Tack!! De är jättemysiga :)
Frida

2015-11-22 @ 19:18:14
URL: http://fridapluppjakobsson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0