Virkad filt med stora mormorsrutor

Förra veckan blev jag klar med filten som jag skrev om i det senaste inlägget, den med stora rödvita mormorsrutor. Jag blev jättenöjd med den! Och mamma som fick filten blev också glad. :)
     Jag utgick från det här mönstret från garnstudio.com, men jag gjorde några ändringar. Bland annat så virkade jag med virknål 3,5 istället för 5 och med tunnare garn än det som rekommenderades, vilket gjorde att min filt blev mindre. Min filt blev ca 106 x 71 cm stor.
    Jag funderade länge på hur jag skulle sätta ihop mormorsrutorna, d.v.s. om jag skulle virka eller sy ihop dem, men det blev till slut så att jag sydde ihop dem med enkla kaststygn i svart garn. Jag sydde bara genom en maskbåde, vilket gjorde så att det blev lite skillnad på fram- och baksidan. De maskbågar jag inte sydde genom bildade streck på framsidan och jag tycker att det blev snyggt (på bilderna nedan syns det dock inte jättebra). Jag avslutade även med att virka ett vanligt mormorsrute-varv med det svarta garnet runt hela filten.
     Annars då? Jag har inte virkat så mycket men jag fäster trådar på mina små mormorsrutor för fullt. Det går sakta men säkert framåt med det också. Med betoning på sakta. Hehe.
 
 
/Frida
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0