MÖNSTER - virkade småkakor

Idag tänkte jag dela med mig av mönstret på mina virkade småkakor! Är det något i mönstret som är otydligt eller som du inte förstår så är det bara att kommentera eller maila mig, så får jag försöka förklara lite bättre.
 
Jag har använt garnet Helen och virknål nr 4. Garnet jag broderade med heter Candy.
 
Förkortningar:
fm - fast maska
lm - luftmaska
sm - smygmaska
(X) - antalet maskor på varvet
 
1) Lägg upp 2 lm, virka sedan 7 fm i den 2:a maskan från nålen (7)
2) 2 fm i varje m (14)
3) *1 fm, 2 fm i nästa m*, upprepa *-* varvet ut (21)
4) *2 fm, 2 fm i nästa m*, upprepa *-* varvet ut (28)
5) *3 fm, 2 fm i nästa m*, upprepa *-* varvet ut (35)
Avsluta med 1 sm. Fäst tråden i början och i slutet.
 
 
 
Så här ska din färdiga cirkel se ut (på bilderna har jag inte fäst trådarna än, men båda två ska fästas):
 
 
 
Nu ska du virka en till likadan cirkel, fast med två små skillnader: du ska hoppa över den avslutande smygmaskan, och du ska även låta bli att klippa av garnet i slutet på denna cirkel. Det kommer du sedan att använda till att virka ihop kakans två delar.
 
När du har virkat två cirklar är det dags att brodera på den första av dem. Här är det bara fantasin som sätter gränser! Väljer du att brodera med brunt garn så blir det en kaka med chokladbitar i, och väljer du färgglatt garn blir det en kaka med godisbitar. Kanske vill du att det ska vara ringlad choklad på din kaka? Använd fantasin!
 
När de två delarna är färdiga och du har broderat på den ena är det dags att virka ihop dem. Lägg ihop dem med rätsidan utåt och virka ihop delarna med sm genom båda maskbågarna på varje del, 1 sm i varje maska (se bild nedan). Avsluta med att fästa tråden.
 
 
Lycka till!
/Frida


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0